Cobileanschi’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

disAbilitate

“….în perioada 19-20 octombrie curent, în incinta cinematografului “Gaudeamus” derulează “Filmul fără bariere”, despre şi cu participarea personelor cu disabilităţi. Această activitate a fost iniţiată de către Aqsociaţia “Motivaţia” din Moldova cu suportul ONG-lui “Perspectiva” din oraşul Moscova”… am citit încă o dată anunţul pe care îl frămîntam sfioasă în mînă şi am înaintat. Law intrare în cinematograf stăteau două tinere în scaune rulante şi întîmpină oaspeţii. Holul este practic gol, pesemne toţi au intrat deja……după ceva timp mi-am explicat. Am intrat în sală unde domnea o atmosferă tristă şi sumbră. Numeroase scaune reci îşi aşteptau răbdătoare publicul care nu mai vine. O melodie răsună în sala pustie parcă doreşte să trezească ldin amorţeală această mînă de oameni care s-au împrăştiat în fiacare colţ. Tinerii în cărucioare  treceau unul cîte unul. În ochii lor citeam bucurie şi mulţumire pentru că toată grija şi munca lor nu a fost în zadar. “Suntem fericiciţi că oamenii vreau să ne cunoască şi să înţeleagă cine suntem noi, persoanele cu necesităţi speciale. Atunci cînd am facut filmuleţul mi-a fost puţin cam frică deoarece nu ştiam cum să reuşesc să arăt cu ce probleme ne confrumtăm noi doar în 4 minute. Aş dori ca societatea să înţeleagă să nu ne creeze obstacole, ci să ne ajute deoarece ducem,  întradevăr, lipsă de rampă în spaţiile publice, ducem lipsă de transtort special”, a explicat Cornel, unul dintre personajkele principale ale peliculei “Disabilitate-Abilitate”.

   Publicului i-au fost prezentate 25 de filme cu o durată de la 6 la 32 minute. Ele au fost selectate din 13 ţări ale lumii din cadrul festivalului “Filmul fară barierte” care se organizează deja de 3 ani în Rusia. Scopul acestor pelicule este de a arăta un model pozitiv a acestor persoane cu nevoi speciale, de a arăta societăţii, din care ei fac parte,cu ce probleme se confruntă e3i zi de zi şi cum le soluţianează fără a cere ajutorul nimănui.   Festivalul a fost deschis de filmuşl produs de către persoanelor cu disabilităţi de la Asociaţia “Motivaţia”, “Disabilitate- Abilitate”. În sală s-a lăsat o linişte mortală, o linişte că se auzeau bătăile ritmice ale inimii. În acest filmuleţ celor prezenţi ni s-a oferit dreptul de a trăi o zi alături de ei. Am rămas uimităde cît de bine ştiu să preţuiască viaţa şi să profite de ceea ce au. Tenis, baschet, înot, studii, toate astea reuşesc să le îmbine, pe cînd noi permanent vorbim de de lipsă de timp şi nimic nu reuşim. Emoţiile la acel moment erau atît de puternice încît în ochi au să licărească lacrimile. “Am rămas profund uimită de cît de puternici sunt aceşti tineri. Atît de mult aş vrea să-I ajut, însă imi dau seama că ei nu au nevoie nici de ajutor financiar, nici material ci de puţină înţelegere şi acceptareîn societate fără a face diferenţiere.Cînd o să înţelegem că o persoană cu disabilitate este o persoană normală care duce un mod de viaţă ca oricare alt om”, a menţionat Alina Mardari, eleva clasei a 12-a a Liceului Teoretic “George Meniuc”.  “ NU există persoane cu disabilităţi, există societate care crează disfuncţii şi obstacole pentru persoane cu anumite necesităţi” Nitshe 

December 12, 2007 - Posted by | Uncategorized

No comments yet.

Leave a comment